Myyntipalvelun ehdot, komissiot ja palvelun hinnat

Voimassa 2.3.2021 alkaen

Palvelun luonne

Toinen Sauma verkkokauppa (Y-tunnus 2765124-1) (jäljempänä 'Toinen Sauma'/'Välittäjä/me') myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomessa ('ostaja/ostaja-asiakas'). Myymme pääasiassa käytettyjä tuotteita komissiokauppana sekä myymme käsityötuotteita komissiokauppana. Toinen Sauma toimii välittäjänä kaupassa. Ostaja tekee kaupan Toisen Sauman kanssa, mutta tuotteen omistaja on toinen yksityishenkilö ('tuotteen omistaja/myyjä/myyjä-asiakas'), joka on luovuttanut tuotteet Toisen Sauman haltuun. Toinen sauma käsittelee tuotteet myyntiä varten, hinnoittelee tuotteet, toimittaa ne omasta varastostaan ostajalle, kerää maksut ostajalta ja tilittää komissiotaulukon mukaisen osuuden tuotteen myyntihinnasta omistajalle.
Välitystoiminnan lisäksi vuokraamme lasten- ja äitiystarvikkeita yksityishenkilöille Suomessa.

Myyjä hyväksyy nämä ehdot toimittaessaan tuotteita myytäväksi Toinen Sauma -verkkokauppaan. Toinen Sauma huolehtii tuotteiden esillepanosta, kuvaamisesta, hinnoittelusta, toimittamisesta ostajalle, asiakaspalautusten käsittelystä, asiakaspalvelusta, maksujen keräämisestä ostajalta ja myyntituoton tilittämisestä myyjälle.

Toinen Sauma verkkokaupassa myytävien käytettyjen tavaroiden arvonlisävero on 0 %. Käytettyjen tavaroiden myyntiin sovellamme arvonlisäveron marginaaliverotusmenettelyä (AVL 79 a §). Muihin tuotteisiin sekä toimituskuluihin sovellamme senhetkistä laissa määriteltyä arvonlisäveroa kunkin tuoteryhmään kohdistuvan verokannan mukaisesti (yleisesti 24%).

Pidätämme oikeuden näiden ehtojen muutoksiin, mukaan lukien hinnoittelu, myyntiajat ja myyntituotto-osuudet.

​Palvelumaksut

Toinen Sauma perii palvelustaan myyjä-asiakkailta seuraavat kulut:            

Myyntituotteiden toimittaminen Toiseen Saumaan (Posti tai Matkahuolto) 6,90 €
Kotinouto (vain pääkaupunkiseudulla) 12,00 €
Myyntiin kelpaamattomien tuotteiden takaisinlähetys              12,00 €
Myymättä jääneiden tuotteiden takaisinlähetys 12,00 €
Kierrätysmaksu myymättä jääneille tuotteille, jotka Toinen Sauma jatkokäsittelee 0 €
Myyntikomissiot (Toisen Sauman osuus myyntihinnasta)
Käsittelykulu per myyty tuote/tuotesetti* 1,20 €
Myyntikomissio 0-49,90 € tuotteista 50%
Myyntikomissio 50-79,90 € tuotteista  40%
Myyntikomissio 80-99,90 € tuotteista 30%
Myyntikomissio 100- € tuotteista 20%
Myyntikomissio vaunut, rattaat, turvaistuimet, muut vastaavat suurikokoiset tuotteet 40%
Myyntikomissio tuotteista, jotka Toinen Sauma korjaa tai puhdistaa 90%

 * Käsittelykulu peritään tuotteesta tai tuotesetistä, joka sisältää useamman tuotteen, mutta myydään kerralla. Käsittelykulun lisäksi peritään samalla periaatteella tuote/tuotesettikohtainen komissio myyntihinnasta. Pieniarvoiset tuotteet pyritään myymään setteinä käsittelykulujen minimoimiseksi. 

Käsittelykulu peritään vain myydyistä tuotteista. 

Käsittelykulua ei peritä enempää kuin mikä on tuotteen lopullinen myyntihinta. 

Asiakastiedot

Myyjä-asiakkaan velvollisuutena on toimeksiantoa tehdessään luovuttaa sellaiset yhteystietonsa, jotka sisältävät vähintään nimen, osoitteen, puhelinnumeron sekä sähköpostiosoitteen myyntitoimeksiannon toteuttamista varten. Asiakkaan tulee toimittaa myös tilinumeronsa, mikäli hän toivoo myyntituotot tilitettävän pankkitilillensä. Asiakkaiden tiedot tallennetaan Toisen Sauman ylläpitämään asiakasrekisteriin, jonka tietoja käytetään asiakassuhteen hoitamiseen. Asiakastietoja käsitellään luottamuksellisesti ja tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Henkilötietojen käsittelystä voit lukea lisää Tietosuojaselosteesta, joka löytyy sivuiltamme.

Myyntikelpoiset tuotteet

Toinen Sauma ottaa vastaan lasten tarvikkeita ja vaatteita sekä äitiysajan tarvikkeita ja vaatteita. Myytävien tuotteiden tulee olla ajanmukaisia ja myyntikelpoisia. Tuotteiden tulee olla puhtaita, hajuttomia (lukuunottamatta mietoa pyykinpesuaineen tuoksua), pääosin ehjiä ja hyväkuntoisia. Tarkemmat tiedot myyntiin kelpaavista ja myyntiin kelpaamattomista tuotteista löytyy www-sivuiltamme kohdasta 'Mitä voin myydä?'.

Pienet virheet tuotteissa eivät haittaa, jos tuote on muuten hyvälaatuinen, käyttökelpoinen ja siisti. Pyrimme korjaamaan pikkuvikaiset tuotteet. Tällaisia ovat esimerkiksi vaatteen ratkennut sauma, irronnut resori, rikkinäinen vetoketju, pieni reikä tai tahra, jos tekstiili muuten on hyväkuntoinen. Emme kuitenkaan ota vastaan todella nuhjaantunutta ja myyntikelvottomaksi kulunutta vaatetta tai esim. rikkinäisiä leluja tai rattaita, joissa mekanismit ei toimi. Elektronisten laitteiden tulee olla moitteetta toimivia ja ehjiä. Emme ota myyntiin likaisia ja haisevia vaatteita, lumppua, viallista elektroniikkaa.

Turvalaitteita (esim. auton ja pyöränistuimet, kypärät) otamme vastaan ainoastaan alle 5v vanhoja, 1 käyttäjällä käytössä olleita (myös yhden perheen useammalla lapsella), joiden käyttöhistoria on selvillä. Edellytämme, että myyjä toimittaa ostokuitin tai kopion siitä tavaran mukana, ellei käyttöikä ole muuten tuotteesta todettavissa. Edellytämme, ettei turvalaite ole ollut mukana vahinkotilanteessa, tai muussa tilanteessa, jossa se olisi voinut vioittua. Edellytämme, että turvalaitetta on käsitelty hyvin ja asianmukaisesti, niin ettei käsittely ole voinut vioittaa tuotetta.

Tuotteiden toimittaminen myyntiin

Ennen tuotteiden lähettämistä myyntiin myyjä-asiakkaan tulee kirjautua Toinen Sauma sivuston käyttäjäksi ja täyttää sähköinen myyntilähete.

Myyntiin tulevat tuotteet voi toimittaa Toiseen Saumaan Postin tai Matkahuollon kautta. Isot tuotteet (rattaat, kalusteet yms.) tai suuret tavaraerät (Ikea säkillinen tai enemmän) noudamme myös kotoa (pääkaupunkiseudulla) voimassa olevan palveluhinnaston mukaisesti. 

Tuotteet tulee pakata tiiviisti ja kuljetuksen kestävästi ja kosteuden ja iskunkestävästi tuotteen luonne huomioiden. Toinen Sauma ei vastaa tuotteen kunnosta tai sille mahdollisesti aiheutuvasta vahingosta kuljetuksen aikana.

Lähettäjän tulee huomioida kuljetusyhtiön pakkaus- ja merkintäohjeet sekä toimitustavasta riippuvat paketin kokorajoitukset.

Paketin sisäpuolella tulee olla myös myyjän nimi ja puhelinnumero sekä tilinumero, mikäli asiakas on valinnut tilitystavaksi tilisiirron.

Tuotteiden arviointi ja laittaminen myyntiin

Tuotteet vastaanotettuaan Toinen Sauma luokittelee ja hinnoittelee tuotteet. Myyntikelpoisuus arvioidaan kulloinkin voimassa olevien kriteerien mukaisesti. Toinen Sauma pidättää oikeuden olla laittamatta myyntiin arvionsa mukaan myyntiin kelpaamattomia tuotteita.

Myyjä voi myyntilähetteessä valita myyntiin kelpaamattomat tuotteet palautettavaksi itselleen hinnaston mukaista kulua vastaan. Myyntiin kelpaamattomat tuotteet palautetaan myyjälle välittömästi sen jälkeen, kun ne on todettu myyntikelvottomiksi. Mikäli myyjä ei ole toivonut tuotteita palautettavan, siirtyvät tuotteet Toisen Sauman omistukseen vastikkeetta ja Toinen Sauma huolehtii tuotteiden jatkokäsittelystä hyväntekeväisyyteen tai kierrätykseen.

Toinen Sauma arvioi pikkuvikaisten tuotteiden korjauskelpoisuuden ja korjaa tuotteet parhaaksi katsomallaan tavalla ennen myyntiin laittamista ja huomioi korjauskulut myyjälle ohjautuvissa myyntituotoissa niin, että korjattujen tuotteiden myyntituotosta myyjä saa hinnastossa mainitun osuuden.

Myyjä saa s-postiinsa ilmoituksen, kun hänen tuotteensa on laitettu myyntiin. Myyjän tulee tarkistaa tuotelistaus ja ilmoittaa mahdollisesti havaitsemistaan virheistä Toiseen Saumaan ilman aiheetonta viivytystä.

Myyntiaika

Toinen Sauma sitoutuu myymään tuotteita vähintään 6kk ajan ja myyjä antaa tuotteensa Toisen Sauman haltuun myyntiä varten vähintään 6kk ajaksi. Myyntiaikaa voidaan harkinnanvaraisesti jatkaa myös tämän jälkeen. Myyntikauden jatkamisesta sovitaan aina erikseen. Myyjällä on oikeus pyytää myynnin keskeyttämistä 6kk myyntiajan umpeuduttua, ei tätä aiemmin.

Peruuttamisoikeus

Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaamansa myyntipalvelu 14vrk kuluessa myyntilähetteen lähettämisestä. Mikäli asiakas peruu palvelun ja on jo lähettänyt tavarat Toiseen Saumaan, perimme asiakkaalta meille aiheutuneet posti/kuljetuskustannukset.

Asiakkaan suostumuksella Toinen Sauma voi aloittaa palvelun toimittamisen eli tuotteiden käsittelyn myyntiin heti, kun tavarat on otettu vastaan. Mikäli asiakas edelleen peruuttaa palvelun 14vrk kuluessa, Toinen Sauma perii käsittelymaksun 1,20€/käsitelty tuote sekä mahdolliset korjaamisesta, puhdistuksesta ja huollosta aiheutuneet kulut sekä postimaksut/kuljetuskustannukset. Perimme myös hinnaston mukaiset komissiot jo myydyistä tuotteista.

Palvelu tulee peruuttaa olemalla yhteydessä Toisen Sauman asiakaspalveluun info@toinensauma.fi.

Hinnoittelu

Toinen Sauma määrittelee tuotteiden myyntihinnat, joilla arvioi tuotteen menevän kaupaksi kohtuullisessa ajassa. Toinen Sauma pidättää oikeuden alentaa hintoja ja myydä tuotteita kampanjahinnoin myyntiä edistääkseen.
Toinen Sauma pidättää oikeuden paketoida saman tai useamman myyjän tuotteita yhdeksi tuotekokonaisuudeksi (esim. 5kpl t-paitaa yhteishintaan 10€).

Jos tuote ei ole myyty 5kk sisällä sen myyntiin laittamisesta, voidaan se siirtää ns. alennuslaariin tai muuhun kampanjaan myytäväksi merkittävästi alkuperäistä hintaa edullisemmin.

Myyntikanavat

Lähtökohtaisesti tuotteet myydään Toinen Sauma -verkkokaupan kautta. Toinen Sauma pidättää oikeuden myydä tuotteita myös muita myyntikanavia hyväksi käyttäen, kuten muut sähköiset markkinapaikat, yhteistyökumppaneiden myyntipisteet, tapahtumat ja muut fyysiset myyntipisteet.

Myymättä jääneet tuotteet

Myyjän tulee myyntilähetettä täyttäessään valita, miten haluaa toimia, mikäli tuotteita jää myymättä. Mikäli myyjä haluaa myymättä jääneet tuotteet palautettavan itselleen, peritään tästä hinnaston mukainen kulu, joka vähennetään myyntituotoista.

Mikäli myyjä ei ole toivonut tuotteita palautettavan, siirtyvät myymättä jääneet tuotteet Toisen Sauman omistukseen vastikkeetta ja Toinen Sauma huolehtii tuotteiden jatkokäsittelystä hyväntekeväisyyteen tai kierrätykseen.

Myyjän osuus myyntituotoista ja tilittäminen

Toinen Sauma tilittää myyjälle tämän osuuden kauppahinnasta, josta on vähennetty hinnaston mukainen käsittelykulu ja myyntikomissio.

Myyjä voi valita tilitystavaksi tilisiirron tai Mobile Payn. Myyntituotto tilitetään myyjän pankkitilille kerran kuukaudessa, edellyttäen että tämän tuotteita on myyty tilitystä edeltävän kuukauden aikana. Mikäli kuun myyntituotot ovat alle 5€, siirrämme ne tilitettäväksi seuraavaan kuuhun jolloin myyntituotto ylittää 5€.

Tilitys tapahtuu myyntikuukautta seuraavan kuun 15. päivän jälkeen, kuun viimeiseen päivään mennessä. Pidätämme oikeuden tilitysten aikataulujen ja tilityskertojen muuttamiseen.

Asiakas vastaa siitä, että on toimittanut oikeat tilitiedot/puhelinnumeron tilitystä varten. Toinen Sauma ei vastaa vahingoista, jotka johtuvat asiakkaan antamista virheellisistä tiedoista.

Lopputilitys tapahtuu viimeistään 30vrk myyntiajan päättymisestä. Myyjä voi valita myyntituotot maksettavan myös lahjakorttina Toinen Sauma -kauppaan. Tällöin myyjälle toimitetaan lahjakortti s-postilla. Emme tilitä 1 € pienempiä summia.

Myyntituotoista vähennettävät kulut

Ennen myyntituoton tilittämistä tai lahjakortin myöntämistä myyntituotoista vähennetään myyntierään kohdistuneet kuljetus-, käsittely- ja/tai palautuskulut. Toinen Sauma pidättää oikeuden periä ja vähentää myyntituotoista myös muut kohtuulliset kulut, jotka aiheutuvat ohjeiden noudattamatta jättämisestä esimerkiksi siinä tapauksessa, että myyjä toimittaa merkittävän määrän myyntiin kelpaamattomia tuotteita.

Ylivoimainen este ja muut vastuunrajoitukset

Toinen Sauma ei korvaa vahinkoja tai vastaa viiveistä palvelussaan, jotka aiheutuvat ylivoimaisesta esteestä tai kolmannen osapuolen toiminnasta, johon se ei voi vaikuttaa tai joka ei ole ennakoitavissa. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan muun muassa työtaistelutoimenpide, henkilökunnan sairastuminen, luonnonkatastrofi, tulipalo, viranomaisten määräykset tai kiellot sekä häiriöt kuljetuksissa.

Verkkokaupan toiminta voi hetkellisesti estyä tai sen käytössä voi olla häiriöitä Toisesta Saumasta riippumattomista syistä. Toinen Sauma ei korvaa vahinkoja, jotka aiheutuvat tällaisista itsestään riippumattomista syistä.

Riita-tilanteet

Jos näitä ehtoja koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/ ja edelleen saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Kuluttaja voi saattaa riita-asian myös käräjäoikeuden käsiteltäväksi. Erimielisyydet käsitellään Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa.