Myyntipalvelun ehdot, komissiot ja palvelun hinnat

Voimassa 1.4.2022 alkaen

Palvelun luonne

Toinen Sauma verkkokauppa (Y-tunnus 2765124-1) (jäljempänä 'Toinen Sauma'/'Välittäjä/me') myy pääasiassa käytettyjä tuotteita komissiokauppana sekä käsityötuotteita komissiokauppana. 

Myyjä ('tuotteen omistaja/myyjä/myyjä-asiakas'), luovuttaa tuotteet Toisen Sauman haltuun käsiteltäväksi myyntiä varten. Myyjä hyväksyy nämä ehdot toimittaessaan tuotteita myytäväksi Toinen Sauma -verkkokauppaan.

 

Toinen Sauma huolehtii tuotteiden

- esillepanosta,
- kuvaamisesta,
- hinnoittelusta,
- varastoinnista,
- toimittamisesta ostajalle,
- asiakaspalautusten käsittelystä,
- asiakaspalvelusta,
- maksujen keräämisestä ostajalta ja
- myyntituoton tilittämisestä myyjälle.

Pidätämme oikeuden näiden ehtojen muutoksiin, mukaan lukien hinnoittelu, myyntiajat ja myyntituotto-osuudet.

 

​Palvelumaksut ja komissiot

Toinen Sauma perii palvelustaan myyjiltä seuraavat kulut:      

 

Myydyistä tuotteista peritään

 

Käsittelykulu 1,30 € per myyty tuote / tuotesetti*

ja lisäksi komissio alla olevan taulukon mukaisesti 

Tuotteen myyntihinta Toisen Sauman komissio
0 - 49.99 € 60 %
50 - 199 € 40 %
200 € + sopimuksen mukaan, vähintään 20 %
Pesua tai korjausta vaativat tuotteet:
myytävän tuotteen arvioitu myyntiarvo alle 50 € 100 %
myytävän tuotteen arvioitu myyntiarvo on 50 € tai enemmän sopimuksen mukaan,
vähintään 60%

 

 * Käsittelykulu peritään tuotteesta tai tuotesetistä, joka sisältää useamman tuotteen, mutta myydään samalla tuotekortilla. Käsittelykulun lisäksi peritään samalla periaatteella tuote/tuotesettikohtainen komissio myyntihinnasta. 

Käsittelykulu peritään vain myydyistä tuotteista. 

Käsittelykulua ei peritä enempää kuin mikä on tuotteen lopullinen myyntihinta. 

  

 

Tuotteiden toimitus myyntiin 

Toimitustapa Hinta (alv 24%)
Tuo itse varastolle sovittuna aikana 0 €
Toimitus Posti / Matkahuolto 6,90 € per paketti
Kotinouto (vain PK-seutu)  18 €

Takaisinlähetys

- myyntiin kelpaamattomat ja
- myymättä jääneet tuotteet

15 €

      

    ​Myyntiaika

    Toinen Sauma sitoutuu myymään tuotteita vähintään 9kk ajan. Pidätämme oikeuden jatkaa myyntiaikaa 9kk umpeuduttua vielä 3kk. 

    Myyjällä on oikeus pyytää myynnin keskeyttämistä 12kk myyntiajan umpeuduttua, ei tätä aiemmin. Myyntiaika alkaa siitä kun tuotteet on julkaistu myyntiin ja käsittää julkaisukuukauden sekä sitä seuraavat täydet 9kk (+3kk).

     

    ​Myyntikelpoiset tuotteet

    Toinen Sauma ottaa vastaan lasten tarvikkeita ja vaatteita sekä äitiysajan tarvikkeita ja vaatteita. Myytävien tuotteiden tulee olla ajanmukaisia,  myyntikelpoisia, turvallisia. Tuotteiden tulee olla puhtaita, hajuttomia (lukuunottamatta mietoa pyykinpesuaineen tuoksua), pääosin ehjiä ja hyväkuntoisia. Tarkemmat tiedot myyntiin kelpaavista ja myyntiin kelpaamattomista tuotteista löytyy www-sivuiltamme kohdasta 'Mitä voin myydä?'.

    Pienet virheet tuotteissa eivät haittaa, jos tuote on muuten hyvälaatuinen, käyttökelpoinen ja siisti. Pyrimme korjaamaan pikkuvikaiset tuotteet. Tällaisia ovat esimerkiksi vaatteen ratkennut sauma, irronnut resori, rikkinäinen vetoketju, pieni reikä tai tahra, jos tekstiili muuten on hyväkuntoinen. 

    Emme kuitenkaan ota vastaan todella nuhjaantunutta ja myyntikelvottomaksi kulunutta vaatetta tai esim. rikkinäisiä leluja tai rattaita, joissa mekanismit ei toimi. Elektronisten laitteiden tulee olla moitteetta toimivia ja ehjiä. Emme ota myyntiin likaisia ja haisevia vaatteita, lumppua, viallista elektroniikkaa.

    Turvalaitteita (esim. auton ja pyöränistuimet, kypärät) otamme vastaan ainoastaan alle 5v vanhoja, 1 käyttäjällä käytössä olleita (myös yhden perheen useammalla lapsella), joiden käyttöhistoria on selvillä. Edellytämme, että myyjä toimittaa ostokuitin tai kopion siitä tavaran mukana, ellei käyttöikä ole muuten tuotteesta todettavissa. Edellytämme, ettei turvalaite ole ollut mukana vahinkotilanteessa, tai muussa tilanteessa, jossa se olisi voinut vioittua. Edellytämme, että turvalaitetta on käsitelty hyvin ja asianmukaisesti, niin ettei käsittely ole voinut vioittaa tuotetta.

    Tuotteiden toimittaminen myyntiin

    Ennen tuotteiden lähettämistä myyntiin myyjä-asiakkaan tulee kirjautua Toinen Sauma sivuston käyttäjäksi ja täyttää sähköinen myyntilähete.

    Myyntiin tulevat tuotteet voi toimittaa Toiseen Saumaan tuomalla itse varastolle tai Postin tai Matkahuollon kautta. Isot tuotteet (rattaat, kalusteet yms.) tai suuret tavaraerät (Ikea säkillinen tai enemmän) noudamme myös kotoa (pääkaupunkiseudulla) voimassa olevan palveluhinnaston mukaisesti. 

    Tuotteet tulee pakata tiiviisti ja kuljetuksen kestävästi ja kosteuden ja iskunkestävästi tuotteen luonne huomioiden. Toinen Sauma ei vastaa tuotteen kunnosta tai sille mahdollisesti aiheutuvasta vahingosta kuljetuksen aikana.

    Lähettäjän tulee huomioida kuljetusyhtiön pakkaus- ja merkintäohjeet sekä toimitustavasta riippuvat paketin kokorajoitukset.

    Paketin sisäpuolella tulee olla myös myyjän nimi ja puhelinnumero sekä tilinumero.

    Tuotteiden arviointi ja laittaminen myyntiin

    Tuotteet vastaanotettuaan Toinen Sauma luokittelee ja hinnoittelee tuotteet. Myyntikelpoisuus arvioidaan kulloinkin voimassa olevien kriteerien mukaisesti. Toinen Sauma pidättää oikeuden olla laittamatta myyntiin arvionsa mukaan myyntiin kelpaamattomia tuotteita tai tuotteita, joiden myyntiarvo on niin vähäinen, ettei sen käsittely myyntiin ole kannattavaa.

    Myyjä voi myyntilähetteessä valita myyntiin kelpaamattomat tuotteet palautettavaksi itselleen hinnaston mukaista kulua vastaan. Myyntiin kelpaamattomat tuotteet palautetaan myyjälle välittömästi sen jälkeen, kun ne on todettu myyntikelvottomiksi. Mikäli myyjä ei ole toivonut tuotteita palautettavan, siirtyvät tuotteet Toisen Sauman omistukseen vastikkeetta ja Toinen Sauma huolehtii tuotteiden jatkokäsittelystä hyväntekeväisyyteen tai kierrätykseen.

    Toinen Sauma arvioi pikkuvikaisten tuotteiden korjauskelpoisuuden ja korjaa tuotteet parhaaksi katsomallaan tavalla ennen myyntiin laittamista ja huomioi korjauskulut myyjälle ohjautuvissa myyntituotoissa niin, että korjattujen tuotteiden myyntituotosta myyjä saa hinnastossa mainitun osuuden.

    Myyjä saa s-postiinsa ilmoituksen, kun hänen tuotteensa on laitettu myyntiin. Myyjän tulee tarkistaa tuotelistaus ja ilmoittaa mahdollisesti havaitsemistaan virheistä Toiseen Saumaan ilman aiheetonta viivytystä.

     

    Peruuttamisoikeus

    Asiakkaalla ei ole oikeutta peruuttaa palvelua sen jälkeen kun myyntierä on toimitettu Toiseen Saumaan myyntiin. 

    ​Hinnoittelu

    Toinen Sauma määrittelee tuotteiden myyntihinnat, joilla arvioi tuotteen menevän kaupaksi kohtuullisessa ajassa. Toinen Sauma pidättää oikeuden alentaa hintoja ja myydä tuotteita kampanjahinnoin myyntiä edistääkseen.

    Toinen Sauma pidättää oikeuden paketoida tuotteita yhdeksi tuotekokonaisuudeksi (esim. 5kpl t-paitaa yhteishintaan 10€).

    Jos tuote ei ole myyty 7kk sisällä sen myyntiin laittamisesta, voidaan se siirtää  loppuunmyyntiin tai muuhun kampanjaan myytäväksi merkittävästi alkuperäistä hintaa edullisemmin.

    ​Myyntikanavat

    Lähtökohtaisesti tuotteet myydään Toinen Sauma -verkkokaupan kautta. Toinen Sauma pidättää oikeuden myydä tuotteita myös muita myyntikanavia hyväksi käyttäen, kuten muut sähköiset markkinapaikat, yhteistyökumppaneiden myyntipisteet, tapahtumat ja muut fyysiset myyntipisteet.

    ​Myymättä jääneet tuotteet

    Myyjän tulee myyntilähetettä täyttäessään valita, miten haluaa toimia, mikäli tuotteita jää myymättä. Mikäli myyjä haluaa myymättä jääneet tuotteet palautettavan itselleen, peritään tästä hinnaston mukainen kulu, joka vähennetään myyntituotoista.

    Mikäli myyjä ei ole toivonut tuotteita palautettavan, siirtyvät myymättä jääneet tuotteet Toisen Sauman omistukseen vastikkeetta ja Toinen Sauma huolehtii tuotteiden jatkokäsittelystä hyväntekeväisyyteen tai kierrätykseen.

    Myyjän osuus myyntituotoista ja tilittäminen

    Toinen Sauma tilittää myyjälle tämän osuuden kauppahinnasta, josta on vähennetty hinnaston mukainen käsittelykulu ja myyntikomissio.

    Myyntituotto tilitetään myyjän pankkitilille kerran kuukaudessa, edellyttäen että tämän tuotteita on myyty tilitystä edeltävän kuukauden aikana. Mikäli kuun myyntituotot ovat alle 10€, siirrämme ne tilitettäväksi seuraavaan kuuhun jolloin myyntituotto ylittää 10€.

    Tilitys tapahtuu myyntikuukautta seuraavan kuun 15. päivän jälkeen, kuun viimeiseen päivään mennessä. Pidätämme oikeuden tilitysten aikataulujen ja tilityskertojen muuttamiseen.

    Asiakas vastaa siitä, että on toimittanut oikeat tilitiedot tilitystä varten. Toinen Sauma ei vastaa vahingoista, jotka johtuvat asiakkaan antamista virheellisistä tiedoista.

    Lopputilitys tapahtuu viimeistään 30vrk myyntiajan päättymisestä. 

    Emme tilitä 1 € pienempiä summia.

    ​Myyntituotoista vähennettävät kulut

    Ennen myyntituoton tilittämistä tai lahjakortin myöntämistä myyntituotoista vähennetään myyntierään kohdistuneet kuljetus-, käsittely- ja/tai palautuskulut. Toinen Sauma pidättää oikeuden periä ja vähentää myyntituotoista myös muut kohtuulliset kulut, jotka aiheutuvat ohjeiden noudattamatta jättämisestä esimerkiksi siinä tapauksessa, että myyjä toimittaa merkittävän määrän myyntiin kelpaamattomia tuotteita.

     

    Asiakastiedot

    Myyjällä on velvollisuutena on toimeksiantoa tehdessään luovuttaa sellaiset yhteystietonsa, jotka sisältävät vähintään nimen, osoitteen, puhelinnumeron sekä sähköpostiosoitteen myyntitoimeksiannon toteuttamista varten. Asiakkaan tulee toimittaa myös tilinumeronsa.

     Asiakkaiden tiedot tallennetaan Toisen Sauman ylläpitämään asiakasrekisteriin, jonka tietoja käytetään asiakassuhteen hoitamiseen. Asiakastietoja käsitellään luottamuksellisesti ja tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Henkilötietojen käsittelystä voit lukea lisää Tietosuojaselosteesta, joka löytyy sivuiltamme.

    ​Ylivoimainen este ja muut vastuunrajoitukset

    Toinen Sauma ei korvaa vahinkoja tai vastaa viiveistä palvelussaan, jotka aiheutuvat ylivoimaisesta esteestä tai kolmannen osapuolen toiminnasta, johon se ei voi vaikuttaa tai joka ei ole ennakoitavissa. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan muun muassa työtaistelutoimenpide, henkilökunnan sairastuminen, luonnonkatastrofi, tulipalo, viranomaisten määräykset tai kiellot sekä häiriöt kuljetuksissa.

    Verkkokaupan toiminta voi hetkellisesti estyä tai sen käytössä voi olla häiriöitä Toisesta Saumasta riippumattomista syistä. Toinen Sauma ei korvaa vahinkoja, jotka aiheutuvat tällaisista itsestään riippumattomista syistä.

    Riita-tilanteet

    Jos näitä ehtoja koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/ ja edelleen saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Kuluttaja voi saattaa riita-asian myös käräjäoikeuden käsiteltäväksi. Erimielisyydet käsitellään Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa.